Friday, May 29, 2009

Gosip & Fitnah

Skrg hangat diperkatakan tntg akhil hayy-maiza-waheeda.Aku bkn nk ulas psl dorg neyh. Bagi aku, x lyk utk kte judge mereka neyh kalo baru 2 pihak je yg bersuara. Cume aku tertarik ah ngan situasi akhil dan waheeda yg digosipkan( rasenye bkn gosip lg tp dah smpai thp fitnah dah). Gosip dorg nih buat aku teringat msj yg aku trime drpd teman baik aku(shafika)...

"Persahabatan sesama lelaki itu kasar lantaran tegas jiwanya,persahabatan sesama wanita itu lembut lantaran penyanyang jiwanya, persahabatan mampu menjadi cinta apabila ketegasan & sifat penyayang itu mampu bergandingan. Maka hati2 dlm menjalinkan persahabatan antara lelaki dan perempuan."

Sebenarnye, situasi ini bkn la sesuatu yg luar biase. Aku sendiri pon penah dan sdg mengalaminye. Org kate kalo ade gosip cepat la popular..huhu...Yg ni mmg la aku x nafikan (mcm la aku popular...haha). Tp dlm populariti yg kte dpt tuh, sbnrnye akan terselit keresahan. Aku ckp nih brdsrkan ape yg aku tgh alami skrg neyh. Nape nk perlu resah plak kalo x betol?..emm, jwpnnye mudah. Kalo dah smpai menimbulkan fitnah, mesti la resah kan. xtau la org laen tp fitnah ni la yg aku nk elakkan sbb dosa fitnah ni lebih besar drpd membunuh.

Jadi, kte sbg wanita( termasok la aku) perlu menjaga kehormatan kte apabila berkwn ngan lelaki. Bkn x boleh nk berkwn, tp ade batas2 nye. Kene jage perangai( jgn tergedik gedik), jage suare (jgn wat suare manje), jage pakaian( tutup aurat la...yg sempurna ek, bkn setgh2 or suku2), jage pergaulan ( jgn sentuh2....haram!)..haihh, bnyk nk kene jage tuh..bkn senang2 gitu je...Maka insyaAllah, xkan timbul la gosip or fitnah nih. Tp kalo timbul gak maknenye ade la yg x kene ngan persahabatan tuh (mcm aku skrg nih la....huhu) dan elakkan la jika perlu.

So, utk sem 3 akan dtg ni, aku berazam utk x terlibat lg ngan gosip2 hangat cam sem2 ni ( boleh ke??...InsyaAllah, aku akan jage batas2 pergaulan tuh..trime kaseh shafika kerana sentiase mengingtkan kte yg lagha ni)...emm, dan kpd sesiape yg pernah & sdg digosipkan ngan aku, sory la...mgkin aku dah tersalah care bergaul ngan korg smpai gosip "percintaan" tu merebak (yg pasti aku bkn playgirl).

Renung2 kan la dan selamat beramal!!





No comments: